Slovník pojmů v F1

Slovníček F1

Jako každý specializovaný sport, tak i závody Formule 1 mají svůj vlastní jedinečný žargon. Pokud jste ale nováčkem v F1, nepanikařte. Je velmi snadné se ho naučit - obzvláště s pomocí našeho rozsáhlého slovníku F1. Od DRS po G-force a od přetáčivosti po slipstreaming vám poskytneme snadno srozumitelné vysvětlení všech nejčastěji používaných termínů v F1.

 
Pravidlo 107%
Závodník, který nezajede v kvalifikaci 107% času nejlepšího pilota, nebude vpuštěn do hlavního závodu. Vpuštěn bude pouze za výjimečných okolností.

Aerodynamika
Proudění vzduchu kolem objektu a nedílná součást designu vozu Formule 1.

Airbox
Sání vzduchu do motoru nad hlavou řidiče, které slouží také jako ochranný rám vozidla.

Apex - vrchol
Prostřední bod vnitřní linie za rohem, na který řidiči míří svými vozy.

Odvolání
Akce, kterou tým přijme jménem svých jezdců, pokud má pocit, že byli nespravedlivě potrestáni funkcionáři závodu.

Backmarker
Jedná se o piloty v zadní části pole, se kterým se setkávají vedoucí jezdci. Posléze se modré vlajky používají k informaci pilota, aby nechal projet rychlejší auto.

Ballast - zátěž
Závaží upevněné kolem vozu pro maximalizaci jeho rovnováhy a dosažení minimálního hmotnostního limitu.

Bargeboard
Kus karoserie namontovaný svisle mezi předními koly a začátkem bočních podpěr pomáhá vyhladit proudění vzduchu po stranách vozu.

Blistering - puchýře
Důsledek přehřátí pneumatiky nebo její části. Nadměrné teplo může způsobit měknutí gumy a odlomení kousků od pneumatiky. Puchýře mohou být způsobeny výběrem nevhodné směsi pneumatik (například směsi, která je příliš měkká na podmínky okruhu), příliš vysokým tlakem v pneumatikách nebo nesprávně nastaveným vozem.

Karosérie
Profily z uhlíkových vláken připevněné k monokoku, jako je kryt motoru, horní část kokpitu a předek auta.

Bottoming - dno
Když podvozek automobilu narazí na povrch trati, dojde k prudkému stlačení a dojde k odpružení spodní části vozu.

Vyvážení brzd
Přepínač v kokpitu mění rozdělení brzdné síly vozu mezi přední a zadní kola podle přání řidiče.

CAD
Zkratka pro počítačově podporovaný design, metoda používaná k navrhování vozů Formule 1.

Prohnutí
Úhel, pod kterým se pneumatika opírá do vozidla nebo od něj vzhledem ke svislé ose. Inženýři mění sklon, aby zlepšili jízdní vlastnosti vozu.

CFD
Zkratka pro výpočetní dynamiku tekutin, nástroj používaný designéry F1, který používá složitou matematiku a simulaci k předpovědi aerodynamického proudění vzduchu. Obvykle se používá ve spojení s tradičním výzkumem v aerodynamickém tunelu.

Podvozek
Hlavní část závodního vozu, ke kterému je připojen motor a zavěšení.

Chicane - šikana
Těsný sled zatáček ve střídavých směrech. Obvykle se zasouvá do okruhu, aby zpomalil auta, často těsně před dříve rychlou zatáčkou.

Čistý vzduch
Vzduch, který není turbulentní, rozvířený dalšími vozy a nabízí tak optimální aerodynamické podmínky, jaké zažívá automobil v čele pole.

Coanda efekt
Tendence proudění tekutiny, jako je například proudění vzduchu, je přitahována k blízkému povrchu. Aerodynamika F1 pomocí tohoto efektu pomáhá odvádět proudění vzduchu do konkrétních oblastí automobilu, například od výstupu výfuku po zadní difuzor.

Kokpit
Část podvozku, ve které řidič sedí.

Sloučenina
Směs je součástí každé pneumatiky v kontaktu s vozovkou, a proto je jedním z hlavních faktorů při rozhodování o výkonu pneumatiky. Ideální směsí je směs s maximální přilnavostí, ale stále si zachovávající tvar a tepelnou odolnost. Typická sloučenina F bude mít více než deset složek (kaučuk, polymer, síra, saze, olej,...). Každá z nich zahrnuje obrovské množství derivátů, z nichž každý lze použít ve větší či menší míře. Velmi malé změny v mixu mohou změnit výkon sloučeniny.

Debrief
Setkání řidičů týmu a inženýrů na trati, kde se diskutuje o nastavení vozu, výkonu a strategii.

Degradace
Termín používaný, když pneumatika ztrácí výkon nebo přilnavost. Liší se od opotřebení pneumatik, které se týká procesu opotřebení vzorku.

Čas Delta
Termín používaný k popisu časového rozdílu mezi dvěma různými koly nebo dvěma různými vozy. Například obvykle existuje záporná delta mezi časem na kolo pro nejlepšího jezdce a časem pro nejlepší kolo v kvalifikaci, protože jede s malou zátěží paliva a novými pneumatikami.

Difuzor
Zadní část spodku vozidla, kde vychází vzduch proudící pod vozidlem. Konstrukce difuzoru je zásadní, protože řídí rychlost, při které vzduch vystupuje. Čím rychlejší je jeho odchod, tím nižší je tlak vzduchu pod vozidlem, a tedy i větší přítlak, který vůz vytváří.

Přítlak
Aerodynamická síla, která je aplikována směrem dolů, když se auto pohybuje vpřed. To je využito ke zlepšení trakce automobilu a jeho ovladatelnosti v zatáčkách.

Drag - pytel
Aerodynamický odpor vzduchu při jízdě automobilu těsně před vámi.

Trest průjezdu boxovou uličkou
Jeden ze dvou trestů, které mohou být uděleny podle uvážení sportovních komisařů, zatímco závod ještě běží. Řidiči musí vjet do boxové uličky, projet ji v souladu s omezením rychlosti a znovu se připojit k závodu bez zastavení.

Briefing pilotů
Setkání všech pilotů a ředitele závodu FIA za účelem projednání otázek týkajících se konkrétní Grand Prix a okruhu. Mohou být diskutovány i další předměty, například normy řízení a bezpečnost.

DRS
Zadní křídla DRS (Drag Reduction System), známá také jako nastavitelná zadní křídla, umožňují řidiči nastavit křídlo mezi dvěma předem určenými nastaveními z kokpitu. Dostupnost systému je řízena elektronicky - lze jej použít kdykoli v praxi a v kvalifikaci (pokud řidič není na pneumatikách pro mokré počasí), ale během závodu jej lze aktivovat, pouze pokud jezdec méně než jednu sekundu za jiným vozem v předem určených bodech na trati. Jakmile řidič zabrzdí, systém se deaktivuje. V kombinaci s KERS je navržen tak, aby podporoval předjíždění. Stejně jako KERS není povinné.

ECU
Zkratka pro Electronic Control Unit, standardní jednotka, která ovládá elektrické systémy u všech vozů F1, včetně motoru a převodovky.

Koncová deska
Svislé panely, které tvoří vnější okraje předních a zadních křídel automobilu a ke kterým jsou připevněny hlavní prvky křídel.

Energy store - energetický sklad
Energetický sklad (někdy zkráceně ES) je nedílnou součástí pohonné jednotky vozu F1 a ERS. Energetický obchod, který se nachází v palivovém článku a váží mezi 20–25 kg, se obvykle skládá z lithium-iontových baterií. Energetický obchod může uložit (nebo se vrátit do hnacího ústrojí) 4 MJ energie na kolo, ačkoli MGU-K (viz ERS) může nabíjet Energii pouze 2 MJ na kolo.

ERS
Systémy rekuperace energie, zkráceně ERS, se skládají z motorgenerátorů, které využívají odpadní tepelnou energii (z turbodmychadla) a kinetickou energii (z brzdového systému). Tato energie je poté uložena a následně použita k pohonu vozu. Automobil F1 má dvě ERS: MGU-K (což znamená Motor Generator Unit - Kinetic) a MGU-H (což znamená Motor Generator Unit - Heat). Tyto systémy jsou doplněny energetickým skladem (ES) a řídicí elektronikou. ERS je schopen poskytnout 120 kW výkonu (přibližně 160 k) po dobu přibližně 33 sekund na kolo.

Flat spot - ploché místo
Termín určený pro oblast pneumatiky, která je silně opotřebovaná na jednom místě po chvíli extrémního brzdění nebo při roztočení. To zničí jeho ovladatelnost, což často způsobí silné vibrace, a může to přinutit řidiče, aby se vydal pro náhradní sadu pneumatik.

Formation lap - zahřívací kolo
Kolo před začátkem závodu, kdy vozy vyjíždějí ze startovacího roštu a po obkroužení se vrací zpět na rošt. Někdy se označuje také jako Warm Up nebo Formation lap.

G-síla - přetížení
Fyzická síla ekvivalentní jedné gravitační jednotce, která se násobí při rychlých změnách směru nebo rychlosti. Řidiči při jízdě do zatáčky, akceleraci a brzdění zažívají silné síly G.

Graining - zrnitost
Když se auto sklouzne, může to způsobit odlomení malých kousků nebo gumy („zrn“) z drážek pneumatiky. Ty se pak drží na vzorku pneumatiky a mírně oddělují pneumatiku od povrchu dráhy. Pro řidiče je to jako jízda na kuličkových ložiskách. Pečlivá jízda může během několika kol vyčistit vzorek, ale bude mít zjevný vliv na rychlost řidiče. Jízdní styl, podmínky na trati, nastavení vozu, zatížení palivem a samotná pneumatika - to vše hraje roli při vylepšování. V zásadě platí, že čím více se pneumatika pohybuje na povrchu dráhy (klouže), tím je pravděpodobnější zrnitost.

Gravel trap - štěrkový lapač
Štěrk na vnější straně zatáček navržený s cílem udržet auta, která vyletí z okruhu.

Grip
Velikost trakce, kterou má auto v kterémkoli daném bodě, což ovlivňuje, jak snadné je pro řidiče udržet kontrolu vozu v zatáčkách.

Handling
Termín používaný k popisu reakce vozu na úkony pilota a jeho schopnosti efektivně projíždět zatáčky. Auto, které zvládá dobře, bude obvykle vyvážené a nebude nijak nedotáčivé ani přetáčivé.

Zařízení HANS
Zkratka pro zařízení na podporu hlavy a krku, povinné bezpečnostní zařízení, které se vejde přes ramena řidiče a připojí se k zadní části helmy, aby se zabránilo nadměrnému pohybu hlavy a krku v případě nehody.

Opěrka hlavy
Odnímatelná pěna pohlcující energii, která obklopuje helmu řidiče v kokpitu. V závislosti na teplotě okolí se používají tři různé druhy pěny.

Tepelný cyklus
Termín používaný k popisu procesu, při kterém je pneumatika během používání zahřátá a poté ochlazena. To má za následek mírnou změnu vlastností směsi a může to zlepšit trvanlivost.

Instalační kolo
Kolo provedené při příjezdu na okruh. Proběhne testování funkcí, jako je plyn, brzdy a řízení, než se pilot vydá zpět do boxů, aniž by překročil cílovou čáru.

Jump start - ulitý start
Když se řidič rozjede ze startovacího roštu před zhasnutím pěti červených světel, která signalizují start. Senzory detekují předčasný pohyb a ulitý start vynese řidiči penalizaci.

Kevlar
Syntetické vlákno v kombinaci s epoxidovou pryskyřicí vytváří silný, lehký kompozit používaný při výrobě automobilů F1.

Brzdění levou nohou
Styl brzdění, který se stal populárním v 90. letech po příchodu řazení rukou, aby řidiči mohli držet pravou nohu na plynovém pedálu a brždění se věnovat levou nohou.

Uzamčení (pneumatik)
Termín používaný při jízdě pilota, kdy prudce zabrzdí a „zablokuje“ jednu nebo více pneumatik, zatímco ostatní pokračují v otáčení. Dým z pneumatik a ploché skvrny jsou častými nežádoucími účinky.

Lízátko
Značka na tyčce držená před automobilem během zastávky v boxech, která informuje řidiče, aby zabrzdil a poté zařadil první rychlostní stupeň, než bude vůz spuštěn ze zvedáků.

Marbles - kuličky
Malé kousky gumy z pneumatik, které se hromadí na boku trati mimo závodní linii. Při jízdě jsou obvykle velmi kluzké.

Maršál
Úředník závodu, který dohlíží na bezpečný průběh závodu. Maršálové mají několik rolí, které je třeba obsadit, včetně pozorování diváků, aby se zajistilo, že neohrožují sebe ani ostatní, jak jednají hasiči při požáru, jak pomáhají odstraňovat uvízlá auta / řidiče z trati a pomocí mávajících vlajek signalizujích stav trati.

Monokok
Jednodílná vana, ve které je umístěn kokpit, s motorem upevněným za ním a předním zavěšením na obou stranách vpředu.

Nomex®
Umělé nehořlavé vlákno používané k výrobě závodních kombinéz, spodního prádla, rukavic a bot řidičů.

Volitelná pneumatika
Druhá - a obvykle měkčí - ze dvou směsí pneumatik nominovaných oficiálním dodavatelem pneumatik pro použití na každé Grand Prix. Teoreticky se neočekává, že bude stejně vhodná jako primární pneumatika k charakteristikám konkrétního okruhu, ale může poskytnout určité výhody, pokud jde o tempo nebo životnost.

Nedobrždění
Termín používaný při jízdě pilota, který zabrzdil příliš pozdě nebo příliš slabě a následně přejel zatáčku. Běžná chyba při předjíždění.

Přetáčivost
Když zadní část vozu nechce jít za zatáčku a snaží se předjet přední část, to často vyžaduje korekci a dojde k otočení předních kol do smyku.

Paddles
Páčky na obou stranách zadní části volantu, kterými řidič mění rychlostní stupeň nahoru a dolů.

Paddock
Uzavřený prostor za boxy, ve kterém týmy udržují své transportéry a obytné vozy. Vstup veřejnosti není povolen.

Parc ferme
Oplocený prostor, do kterého po kvalifikaci a závodu jedou vozy a kde se jich nesmí dotýkat žádný člen týmu, s výjimkou přísného dohledu sportovních komisařů.

Pit deska
Na stěně boxové uličky se natáhne deska, která informuje řidiče o jeho závodní pozici, časovém intervalu do vozu před nebo za ním, plus o počtu zbývajících kol závodu.

Pit Wall
Tam, kde tráví závod majitel týmu, manažeři a inženýři, obvykle pod markýzou, aby na svých monitorech neměli slunce a déšť.

Pits - boxy
Oblast trati oddělená od startu / cíle rovněou zdí. Během závodu sem vozy jezdí pro nové pneumatiky a palivo nebo pro praktické změny nastavení, každé zastaví u své příslušné týmové garáže.

Prkno
Pás z tvrdého dřeva (také známý jako smykový blok), který je namontován zepředu dozadu uprostřed spodní části všech automobilů, aby se zkontrolovalo, zda nejezdí příliš blízko k povrchu dráhy, což je patrné, pokud je dřevo nadměrně opotřebované.

Pole position
První místo na startovním roštu získal řidič, který v kvalifikaci zaznamenal nejrychlejší čas na kolo.

Pohonná jednotka
Termín používaný k popisu celého systému poskytujícího výkon vozu F1. Pohonná jednotka se skládá z motoru, dvou systémů rekuperace energie (ERS) a skladu energie.

Practice
V každé Grand Prix v pátek a v sobotu ráno jezdci vyjíždějí na trať a pracují na přípravě svých vozů v rámci přípravy na kvalifikaci a závod.

Náplň pneumatiky
Ze dvou směsí pneumatik nominovaných oficiálním dodavatelem pneumatik pro použití na každé Grand Prix je hlavní složka, která se teoreticky nejlépe hodí k charakteristikám daného konkrétního okruhu. Normálně těžší než volitelná pneumatika.

Protest
Akce podaná týmem, pokud se domnívá, že jiný tým nebo soutěžící porušil pravidla.

Kvalifikace
Sobotní část, ve které jezdci soutěží o nejlepší čas, aby určili startovní rošt závodu.

R&D
Zkráceně výzkum a vývoj - tento termín popisuje činnosti prováděné týmem za účelem vývoje nebo zdokonalení systému nebo součástek.

Reconnaissance lap - průzkumné kolo
Jedná se o kolo, před warm upem a piloti se začnou štosovat na startovním roštu. Pokud se pilot rozhodne o daší kolo, musí se odklonit boxovou uličkou, protože startovní rošt již je přeplněný personálem týmů.

Odstoupení ze závodu
Když musí auto vypadnout ze závodu kvůli nehodě nebo mechanické poruše.

Ride height
Výška mezi povrchem dráhy a podlahou vozu.

Rumblestrip
Hrbolatý, často pilovitý pruh obruby, který se obvykle nachází na výjezdu ze zatáčky, aby varoval řidiče před okrajem trati.

Safety Car
Vozidlo, které je povoláno z boxů, aby jelo před vedoucím vozem v závodě v případě problému, který vyžaduje zpomalení automobilů.

Scrutineering - technická kontrola
Technická kontrola automobilů úředníky, aby se zajistilo, že žádný vůz není v rozporu s předpisy.

Sektory
Pro účely sledování časů je kolo rozděleno do tří částí, z nichž každá je zhruba třetina kola. Tyto sekce jsou oficiálně známé jako sektor 1, sektor 2 a sektor 3.

Shakedown
Krátký test, když tým poprvé zkouší jinou součást automobilu, než se vrátí zpět, aby řídil na 100 procent a nastavil rychlý čas.

Sidepod
Část vozu, která lemuje boky monokoku vedle řidiče a vede zpět k zadnímu křídlu, v němž jsou umístěny chladiče.

Slipstreaming
Jízdní taktika, kdy je řidič schopen zachytit auto vpředu a vklouznout za jeho zadní křídlo, aby mohl těžit ze snížení odporu vzduchu a tím bude schopen dosáhnout vynikající maximální rychlosti, kterou využije k předjetí soupeře.

Steward
Jeden ze tří vysoce postavených funkcionářů každé Grand Prix jmenovaný k rozhodování.

Stop-go penalty
Udělený trest pro pilota, který musí zajet ke svým mechanikům a zastavit se na 10 sekund - bez povoleného doplňování paliva nebo výměny pneumatik.

Odtrhávací proužky
Průhledné plastové lišty, které řidiči před začátkem závodu připevní na hledí přilby, a poté, co se zašpiní, sejmou.

Telemetrie
Systém, který přenáší data související s motorem a podvozkem do počítačů v boxech, aby mohli inženýři sledovat chování tohoto vozu.

Točivý moment
Doslova točivá nebo krouticí síla motoru, točivý moment se obecně používá jako měřítko flexibility motoru. Motor může být velmi silný, ale pokud má malý točivý moment, může být tento výkon k dispozici pouze v omezeném rozsahu otáček, což řidiči omezuje jeho použití. Motor s větším točivým momentem - i když má menší výkon - se může na mnoha tratích ve skutečnosti ukázat rychlejší, protože výkon je k dispozici v mnohem širším rozsahu otáček, a proto je přístupnější. Dobrý točivý moment je obzvláště důležitý u okruhů s řadou zatáček ve střední až pomalé rychlosti, kde je zásadní zrychlení ze zatáček.

Trakce
Míra, do jaké je vůz schopen přenášet svou sílu na povrch dráhy pro jízdu vpřed.

Kontrola trakce
Počítačový systém, který zjišťuje, zda některá z poháněných (zadních) kol automobilu ztrácí trakci - tj. otáčí se - a přenáší více pohonu na kolo s větší trakcí, čímž využívá efektivněji jeho výkon. Zakázáno od sezóny 2008 a dále.

Vana
Jiný název pro podvozek nebo monocoque, kvůli jeho tvaru.

Turbulence
Výsledek narušení proudění vzduchu způsobeného přerušením jeho průchodu, například když narazí na zadní křídlo a jeho vodorovný tok je tím porušený.

Rychlonabíječka
Turbodmychadlo, připojené k motoru, používá turbínu poháněnou výfukem k pohonu kompresoru ke zvýšení hustoty nasávaného vzduchu spotřebovaného motorem. Hustší vzduch pomáhá motoru vytvářet více energie. Zbytková tepelná energie obsažená ve výfukových plynech po expanzi ve válcích motoru je přeměněna výfukovou turbínou na výkon mechanické hřídele. Mechanická energie z turbíny se používá k pohonu nejen kompresoru, ale také MGU-H (viz ERS).

Směs pneumatik
Typ gumové směsi použité při konstrukci pneumatiky, od měkké přes střední až po tvrdou, přičemž každá nabízí odlišnou charakteristiku výkonu a opotřebení.

Ohřívač pneumatik
Elektrická přikrývka, která je ovinuta kolem pneumatik před namontováním do automobilu, aby se rozběhla blíže jejich optimální provozní teplotě.

Nedotáčivost
Tam, kde se přední část vozu nechce zatočit do zatáčky, a když se řidič pokouší zatočit více do směru jízdy tak naopak proklouzne.

Undertray
Samostatná podlaha pro auto, která je přišroubována na spodní straně monokoku.

Průhledová lišta
Pás z karbonu vyztuženého Zylonem, který je připevněn k hornímu okraji přilby řidiče pro jeho větší ochranu.

Rozvor
Vzdálenost mezi středy předních a zadních kol.

Vyboč
Termín používaný k popisu pohybu vozu F1 kolem imaginární svislé osy středem vozu. Často se o tom hovoří ve spojení s roztečí (pohyb kolem imaginární vodorovné osy napříč středem automobilu) a válením (pohyb pomyslnou podélnou osou podél osy vozu).

Zylon
Syntetický materiál, který se často nachází v neprůstřelných vestách, má silné protipropustné vlastnosti a používá se k posílení přilby řidiče a boků kokpitu.

 

Vstupenky a zájezdy na F1 naleznete zde: https://www.czechsporttravel.cz/zajezdy-na-formule-1.html



Hodnocení článku

2

Čtěte také:

Kalendář F1 2020 - rekordních 22 velkých cen Kalendář F1 2022 Piloti F1 na sezonu 2020 Kalendář F1 2024 - místa, časy, datumy F1 jako nikdy předtím: Co jsou sprintové víkendy a proč byste je měli znát?