Informace o alternativním řešení sporů (ADR)
Od 2. února 2016 je subjektem zajišťujícím alternativní řešení spotřebitelských sporů (ADR) Česká obchodní inspekce. Cílem systému ADR je usnadnit smírné vyřešení sporu a dosáhnout dohody přijatelné pro obě strany.
Pokud se spotřebitel domnívá, že mu ze strany prodávajícího vznikla újma nebo že prodávající nesplnil své povinnosti, má právo zahájit řízení ADR a pokusit se o mimosoudní řešení sporu. Subjekt ADR posoudí konkrétní podání a pokud shledá požadavky spotřebitele oprávněnými, vyzve příslušného prodávajícího k vyjádření s cílem dosáhnout smírného řešení sporu. Prodávající jsou povinni se subjektem ADR spolupracovat. Pokud prodávající není ochoten navržené řešení přijmout, může subjekt ADR vydat nezávazné odůvodněné stanovisko, které může spotřebitel využít při případných dalších krocích směřujících k uplatnění svého nároku.
ADR se zabývá spory mezi spotřebiteli a prodávajícími se sídlem nebo trvalým pobytem v kterémkoli členském státě Evropské unie. Spotřebitel může zahájit řízení ADR do 1 roku od uplatnění první reklamace vůči danému obchodníkovi. Při zahájení řízení ADR je nutné doložit, že byl učiněn neúspěšný pokus o vyřešení sporu přímo s obchodníkem. Spor zároveň nesmí být již rozhodnut soudem ani jiným subjektem ADR. Řízení ADR je bezplatné.
Subjekt ADR se nezabývá spory v oblasti:
-
finančních služeb (spotřebitelé se mohou obrátit na Finančního arbitra),
-
elektronických komunikací a poštovních služeb (Český telekomunikační úřad),
-
elektroenergetiky, plynárenství a teplárenství (Energetický regulační úřad).
Dále jsou z řízení vyloučeny smlouvy o poskytování zdravotních služeb pacientům zdravotnickými pracovníky, smlouvy týkající se nehospodářských služeb obecného zájmu a veřejní poskytovatelé dalšího a vysokoškolského vzdělávání.
Řízení ADR se řídí ustanoveními § 20n a násl. zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů. Na základě § 20x tohoto zákona stanoví Česká obchodní inspekce pravidla ADR, která upravují postup mimosoudního řešení spotřebitelských sporů.
Česká obchodní inspekce je oznámeným subjektem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů vedeným v seznamu Evropské komise.


























