Nová pravidla kvalifikace F1 v roce 2026
S blížícím se příchodem nového týmu, úpravou pravidel a startem další sezony panuje ve Formuli 1 napjaté očekávání. Fanoušci jsou zvědaví, jak se změny projeví na trati, komu nová éra bude svědčit a kdo naopak bude muset hledat ztracenou formu.
Formulová jedenáctka - je to hodně? Budou mít dostatek prostoru? S novými pravidly a menšími auty asi ne. Však již v minulosti se jezdilo ve více týmech, rekordním rokem byl rok 1989, kdy to bylo celkem 20 týmů.
Pojďme se rychle podívat na vývoj počtu týmů:

1950 - 1960
- F1 začíná jako směs továrních týmů jako Alfa Romeo, Ferrari, Maserati. Týmy celkem často stavěly jen jedno auto a ne vždy se účastnily všech závodů. Počet účastníků byl mezi 8 -12 týmy.
1960 - 1979
- Boom britských garážistů - Lotus, Cooper, BRM, Tyrrell. Počet týmů mezi 17-21.
1980 - 1989
- .Technicky extrémní, nebezpečná, ale velmi atraktivní éra. Počet týmů 17-19.
1990 - 1999
- F1 se stává extrémně nákladnou, do popředí se dostávají týmy jako Renault, Ferrari, Mercedes, Honda. Na gridu je cca 14-19 týmů.
2000 - 2013
- Přibližně 10-12 týmů.
2016
- 11 týmů na gridu.
2017 - 2025
- Stabilně 10 týmů. přibyly nové značky jako Aston Martin, Alpine, Haas.
2026 - ?
- Vstup jedenáctého týmu Andretti-Cadillac, nová pravidla, technické změny, nové motory, lehčí auta, přísnější pravidla ohledně pneumatik.
My se teď ale pojďme podívat na nová kvalifikační pravidla od roku 2026:
- Systém Q1, Q2 a Q3 zůstává stejný. Jediné místo, kde dochází ke změně, je počet vyřazených jezdců v jednotlivých částech. Prvotní plán bylo v Q1 vyřadit 7 aut, ale z důvodu férovosti kvalifikace se v Q1 bude vyřazovat šest nejpomalejších závodníků a v Q2 také 6 závodníků. Q3 již bude standardní, kdy se bude rohodovat o pole position.
Sezóna 2026 bude pravděpodobně největším přelomem ve Formuli 1 od roku 2014, kdy přišly hybridní motory. Nová pravidla zasáhnou všechny klíčové oblasti (pohon, aerodynamiku i strategii) a tím zcela přetvoří způsob, jakým se budou závody vyhrávat.




